Spatial analysis of vitality in urban spaces A Case Study of the Tehran 17 September Walkway

Document Type : Articles extracted from Thesis

Authors

1 PhD Student in Geography and Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Professor of Geography and Urban Planning, University of Tehran. Tehran Iran

3 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

10.22034/jsc.2019.93707

Abstract

Strengthening and expanding urban, active, dynamic and vibrant public spaces have been considered by urban planners as one of the strategic goals of enhancing the quality of the urban artificial environment. The revitalization of urban life requires humanizing and then humanizing it. The purpose of this article is to analyze the physical-spatial status of the 17th of September Tehran pavement in order to create a lively environment to attract population and spend leisure time. The research method is descriptive-analytical. The indices and data used are documented and field survey collected. Data analysis was performed using Arc GIS software. Analyzes show that more than half of the area is inappropriate for walking and leisure use, and nearly 65 percent of the activities offered are not in a catchy area, and the access status of the area is assessed by appropriate public and private transport. Most of those in the area came from neighboring areas and fewer people from the north and west. The results of this study indicate that planning and designing the built environment has a great role in the development of walking because in the northern part of the area, due to the variety and flexibility of the activities and activities compared to the middle and south sections, the population density is higher and pedestrians are more likely to be affected. More traffic in that area, and more attention to the structure and body of the environment, in addition to limiting the accessibility of cars, to increase the walking ability and vitality of the environment.

Keywords


1)      پاکزاد، جهانشاه (1385) مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری، چاپ اول، تهران: انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی.
2)      پاکزاد، جهانشاه (1386) راهنمای طراحی فضای شهری در ایران، تهران: انتشارات شهیدی.
3)      حبیبی، سید محسن (1390) مسیر پیاده گردشگری، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، شماره 9، صص 43-51.
4)      خنیفر، حسین؛ بردبار، حامد؛ فروغی قمی، فریبا (1392) مدیریت شهر شاداب، تهران: انتشارات سارگل.
5)      رسولی، سارا و رحیم دخت خرم، سمیرا (1388) ایجاد منظر شهری مطلوب در مسیرهای پیاده، آرمان‌شهر، دوره2، شماره 3، صص.112-103.
6)      رفیعیان، مجتبی و سیفایی، مهسا (1384) فضاهای عمومی شهری؛ بازنگری و ارزیابی کیفی، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، شماره 23، صص. 35-45
7)      رنجبر، احسان و اسماعیلی، فاطمه (1389) سنجش کیفیت پیاده راه‌های شهری در ایران، نمونه موردی: پیاده راه صف (سپهسالار) تهران، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره2، شماره 42، صص.93-83.
8)      رهنما، محمدرحیم؛ جاوید، محمدهادی؛ حسین پور، سید علی (1391) بازنگری راهبردی در طراحی فضاهای شهری پیاده محور با تأکید بر کاهش آلاینده‌های شهری، دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک،
9)      سازمان زیباسازی شهر تهران، (1391)؛ پیوست اجتماعی و فرهنگی بهسازی میدان امام حسین (ع) و پیاده‌راه‌سازی خیابان هفده شهریور، تهران.
10)   سرشماری نفوس مسکن، (1375) بلوک آماری شهر تهران، مرکز آمار ایران.
11)   سرشماری نفوس مسکن، (1385) بلوک آماری شهر تهران، مرکز آمار ایران.
12)   سرشماری نفوس مسکن، (1390) بلوک آماری شهر تهران، مرکز آمار ایران.
13)   سلطان حسینی، محمد؛ پورسلطانی، حسین؛ سلیمی، مهدی؛ همادی، سارا (1390) امکان‌سنجی قابلیت پیاده‌روی در فضای شهری بر پایه الگوهای توسعه پایدار و نوشهرسازی مطالعه موردی: محله سعادت‌آباد تهران، پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، دوره2، شماره 4، صص. 43-56.
14)   سیستانی، ارم مجتهد (1387) شاخصه‌های کیفی مطلوبیت پیاده راه‌ها و خیابان‌های شهری، چهاردهمین کنفرانس دانشجویان کشور.
15)   عاشوری، علی (1389) بررسی نقش پیاده راه در حیات شهر، ماهنامه منظر، دوره2، شماره 8، صص.47-44
16)   عباس زاده، شهاب و تمری، سودا (1392) بررسی و تحلیل مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بهبود کیفیات فضایی پیاده راه‌ها به‌منظور افزایش سطح تعاملات اجتماعی مطالعه موردی؛ محورهای تربیت و ولیعصر تبریز، مطالعات شهری، دوره1، شماره 4، صص.104-95.
17)   کاشانی جو، خشایار (1393) پیاده راه‌ها از مبانی طراحی تا ویژگی‌های کارکردی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آذرخش.
18)   نظری، مصطفی و سروری، هادی (1393) بررسی نقش پیاده راه در هویت و سرزندگی محورهای تجاری، همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعه پایدار.
19)   یدی همدانی، سید مهدی؛ کاکاوند، الهام؛ آهنی، سمیه (1390) سنجش کیفیت پیاده راه‌های شهری در راستای نیل به حمل‌ونقل انسان‌محور، یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران.
20)  Maas, P. R. (1984) Toward a theory of urban vitality, University of British Columbia.
21)  Mahmoudi, M. & Ahmad, F. & Abbasi, B. (2015) Livable streets: The effects of physical problems on the quality and livability of Kuala Lumpur streets, Cities, Vol.43, pp.104–114.
22)  Peiravian, F. & Derrible, S. & Ijaz, F. (2014) Development and application of the Pedestrian Environment Index (PEI), Journal of Transport Geography, Vol. 39, pp.73–84.
23)  Sci, I. J. (2014) FACTORS AFFECTING THE VITALITY OF STREETS IN DOWNTOWN JOHOR BAHRU CITY, Indian Journal of Scientific Research, Vol.7, No.1, pp.361–374.
24)  Sung, H. & Go, D. & Gyu, C. (2013) Evidence of Jacobs ’ s street life in the great Seoul city : Identifying the association of physical environment with walking activity on streets, Cities, Vol.35, pp.164–173.
25)  Wood, S. & Baker, R.G.V. (2014) Consuming spaces or living places: the competition policy and centres policy dilemma for Main Street planning Urban, Planning and Transport Research, (May 2014), pp.1–21.
26)  Yang, S. & Liu, X. & Wu, Y.-J. & Woolschlager, J. & Coffin, S. L. (2015) Can freeway traffic volume information facilitate urban accessibility assessment?, Journal of Transport Geography, Vol.7, pp.65-75.