Explaining the desirable pattern of the creative city for the Tehran metropolis

Document Type : Research extracted From projects

Authors

1 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

2 PhD student Geography and Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

10.22034/jsc.2019.91946

Abstract

Considering concepts such as creative economics, creative industries, creative environments, creative class and creative city and presented by policymakers and their consultants, the present era is undergoing a socio-economic transition. Investigating where creativity is the engine of urban, regional and national economic growth The purpose of the present study is to develop a desirable creative city model for Tehran metropolis. In this research, data collection has been done as library-documentary and survey. 15 non-randomly selected samples were selected from the statistical population of creative city researchers and Delphi method was used in the form of expert opinions to formulate the desired model. Experts' opinions of 63 indicators were extracted in 5 components of human capital and creative class, environmental capabilities, diversity, technology, research and development and globalization to move Tehran towards creative city. In addition, the results of the research and their summary and identification of three strategies "creative class", "creative industries and knowledge base" and "creative tourism" to realize the creative city in Tehran were identified and extracted. In the context of the creative class strategy, the emphasis is on maintaining, absorbing, but prioritizing the preservation of this creative and innovative human capital. The strategy of the creative and knowledge-based industries seeks to increase the economic share of these industries. It also emphasizes on maximizing the attraction of domestic and foreign tourists in the creative tourism strategy. These three strategies are also achieved through five components of human capital and creative class, environmental capabilities, diversity, technology, research and development and globalization and sub-indicators that have a direct impact on the realization of these three strategies, and each of them They also have an impact on each other.

Keywords


1)      ابراهیم‌زاده، عیسی و نیری، ناصر (1397) سنجش و ارزیابی وضعیت شاخص‌های شهر خلاق مطالعه موردی: مناطق پنج‌گانه شهر زاهدان. جغرافیا و توسعه. پاییز 1397، دوره 15، شماره 52، صص. 22-1.
2)      ربانی خوار سنگانی، علی؛ ربانی خوار سنگانی، رسول؛ ادیبی سده، مهدی؛ مؤذنی، احمد (2011) بررسی نقش تنوع اجتماعی در ایجاد شهرهای خلاق و نوآور موردمطالعه : شهر اصفهان. فصلنامه جغرافیا و توسعه، بهار 1390، دوره 9، شماره پیاپی 21، صص. 159–80.
3)      حاجی حسینی، حجت‌الله؛ اشتری، حسن؛ مهدنژاد، حافظ (1393) نقش نظریه شهر خلاق در پویش اقتصاد فرهنگی وزندگی شهری. مجله ترویج علم، سال 5، شماره 7، صص. 8-15.
4)      عصارزاده، امیرحسین (1392) ارزیابی شاخص‌های شهر خلاق در پهنه فرهنگی تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مطالعات شهری، به راهنمایی آتوسا مدیری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
5)      اسدی، احمد؛ سامی، ابراهیم (1397) ارزیابی میزان تطابق شهر قاین با شاخص‌های شهر خلاق. نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی. پاییز 1397، دوره 10، شماره 4، شماره پیاپی 40، صص. 26-13.
6)      حسین پور، سید علی؛ امیر گیلکی، مهشاد؛ حفار، امیرمحمد (1398) تبیین شاخص‌های شهر خلاق در خیابان احمدآباد مشهد با استفاده از AHP، مطالعات طراحی شهری و پژوهش‌های شهری، بهار 1398، دوره 1، شماره 4، صص. 44-35.
7)      صابری فر، رستم و نیت مقدم، صالحه (1397). بررسی میزان موفقیت در دستیابی به شهرهای خلاق و نوآور (نمونه موردی: شهر فردوس). مجله مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی. پاییز 1397، دوره 13، شماره 3، صص. 627-613.
8)      فتوحی مهربانی، باقر (1395) تحلیلی بر مفهوم فلوریدایی شهر خلاق، سمینار آینده‌پژوهی توسعه ملی ایران در بستر جغرافیا، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
9)      کلانتری، محسن؛ رجایی، سید عباس؛ فتوحی مهربانی، باقر (1395) تحلیلی بر برخورداری کلان‌شهرهای ایران از شاخص‌های شهر خلاق، پژوهش‌های جغرافیایی برنامه‌ریزی شهری، زمستان 1395، دوره 4، شماره 4، صص. 612-587.
10)   مختاری ملک‌آبادی، رضا؛ سقایی، محسن؛ ایمان، فاطمه (1393) سطح‌بندی مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان ازلحاظ شاخص‌های شهر خلاق با استفاده از مدل‌های برنامه‌ریزی منطقه‌ای، پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، بهار 193، دوره 5، شماره 16، صص. 120-105.
11)   نظم فر، حسین؛ علوی، سعیده؛ عشقی چهار برج، علی (1396) سنجش میزان برخورداری سکونتگاه‌های شهری استان اردبیل از شاخص‌های شهر خلاق. جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، تابستان 1396، دوره 28، شماره 2، صص. 184- 168.
12) Bellini, Elena. & Gianmarco, IP Ottaviano. & Dino, Pinelli. & Giovanni, Prarolo. (2103) Cultural diversity and economic performance: evidence from European regions, In Geography, institutions and regional economic performance, pp.121-141.
13) Clark, Terry Nichols. & Richard, Lloyd. & Kenneth, K. Wong. & Pushpam, Jain. (2002) Amenities drive urban growth, Journal of urban affairs, Vol.24, No.5, pp. 493-515.
14) Crane, L. (2007) Creative industries districts: an innovative concept for an innovative time. In HKIP&UPSC conference: when creative industries crossover with cities, Hong Kong: HKIP&UPSC.
15) Donegan, Mary. & Nichola, Lowe. (2008) Inequality in the creative city: is there still a place for “old-fashioned” institutions?, Economic Development Quarterly, Vol.22, No.1, pp.46-62.
16) Florida, Richard. (2002) The rise of the creative class. And how it’s transforming work, leisure and everyday life, New York: Basic Books.
17) Florida, Richard. (2005) Cities and the creative class, Publishers Routledge.
18) Florida, Richard. (2012) The Rise of the Creative Class-Revisited: Revised and Expanded, Basic books.
19) Florida, Richard. (2014) The rise of the creative class. In The Rise of the Creative. Class, Revisited: Revised and Expanded (pp. 15–25). New York: Basic Books.
20) Florida, Richard. & Charlotta, Mellander. & Kevin, Stolarick. (2008) Inside the black box of regional development—human capital, the creative class and tolerance. Journal of Economic Geography, Vol.8, No.5, pp.615–649.
21) Luigi Fusco, Girard. & Baycan, Tüzinand. & Peter, Nijkamp. (2011) Sustainable city and creativity: promoting creative urban initiatives. Ashgate Publishing, Ltd.
22) Glaeser, Edward L. & Albert, Saiz. (2003) The rise of the skilled city, National Bureau of Economic Research.
23) Glaeser, Edward L. & Jed, Kolko. & Albert, Saiz. (2001) Consumer city. Journal of Economic Geography, Vol.1, No.1, pp.27–50.
24) Hall, Peter Geoffrey. (1998) Cities in civilization, Pantheon Books New York.
25) Jacobs, Jane. (1969) The economy of cities. The economy of cities. London: Jonathan Cape.
26) Jacobs. Jane. (1961) The Death and Life of Great American Cities, New York: Vintage.
27) Landry, Charles. & Franco, Bianchini. (1995) The creative city (Vol. 12). Demos.
28) Lucas, Jr. & Robert, E. (1988) On the mechanics of economic development, Journal of Monetary Economics, Vol.22, No.1, pp.3–42.
29) Manacorda, Marco. & Alan, Manning. & Jonathan, Wadsworth. (2006) The impact of immigration on the structure of male wages: theory and evidence from Britain.
30) Marlet, G. A. & Clemens, Van Woerkens. (2004) Skills and Creativity in a Cross-section of Dutch Cities. Discussion Paper Series/Tjalling C. Koopmans Research Institute (Vol. 4). UU USE Tjalling C. Koopmans Research Institute.
31) McCarthy, Michael Brian. (2014). Geographic patterns of the creative class for megapolitan and non-megapolitan counties of the contiguous United States: Key predictors and clusters, The University of North Carolina at Greensboro.
32) Montalto, Valentina. & Carlos Jorge, Tacao Moura. & Sven, Langedijk. & Michaela, Saisana. (2019) Culture counts: An empirical approach to measure the cultural and creative vitality of European cities, Cities, Vol.89, pp.167-185.
33) Putnam, Robert D. (2007). E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty-first Century The 2006 Johan Skytte Prize Lecture, Scandinavian Political Studies, Vol.30, No.2, pp.137–174.
34) Ratiu, Dan Eugen. (2013) Creative cities and/or sustainable cities: Discourses and practices. City, Culture and Society, Vol.4, No.3, pp.125–135.
35) Stolarick, Kevin, Charlotta Mellander, and Richard Florida. (2012) Human Capital in Cities and Suburbs. Royal Institute of Technology, CESIS-Centre of Excellence for Science and Innovation Studies.
36) UNCTAD. (2008) Creative economy report 2008: The challenge of Assessing the Creative Economy: towards informed Policy-making. United Nation.
37) Zachary, G. Pascal. (2000) The Global Me: New Cosmopolitans and the Competitive Edge--picking Globalism’s Winners and Losers. PublicAffairs.
38) Zimmerman, Jeffrey. (2008) From brew town to cool town: Neoliberalism and the creative city development strategy in Milwaukee, Cities, Vol.25, No.4, pp.230–242.