Evaluation of the role of the city's structure in the realization of the development of Yazd's neighborhoods

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Geography and Urban Planning, Islamic Azad University of Khorasgan, Khorasgan, Iran

2 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Professor of Hydrogeology, University of Isfahan, Isfahan, Iran

4 Assistant Professor of Geology, Islamic Azad University of Khorasgan, Khorasgan, Iran

10.22034/jsc.2020.195824.1077

Abstract

New approaches have been developed in urban planning and urban planning to examine the child's perception of the city and its needs in the city. The main goal of these efforts is to create child-friendly cities that will create a safe space for living, and an innovative environment for nurturing children's creativity. Therefore, the city needs children to represent their rights, a city that can foster children's educational excellence and excellence and make children better tomorrow and socially healthy. The purpose of the present study was to classify and rank Yazd neighborhoods according to the criteria of a child-friendly city. This research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-analytical method. The statistical population of the study includes Yazd neighborhoods. Librarian-field method was used for data collection. In the present study, using the Delphi sampling method, a sample size of 20 experts and urban experts is considered; in fact, the Delphi method is a systematic one that relies on the votes of a panel of independent experts and a sample of Does not follow a certain formula. In order to rank and rank Yazd city neighborhoods, 10 indices have been evaluated. The spatial domain of this study is Yazd city and in terms of time domain data can be related to 2016. For the first analysis, the child-friendly city indexes were evaluated for importance using ANP model and then, using Vikor model, the neighborhoods of Yazd city were ranked. The results show that Yazd city is completely different in terms of child-friendly city indicators, with some neighborhoods at high levels and others at very low levels. According to the findings of the research, the Safaieh neighborhood is the most favored neighborhood and the Fahadan, Mehdi Abad, Sajjadieh, Amir Abad neighborhoods, the least slaughtered neighborhood, are ranked 7th.

Keywords


1)      ابراهیمی، حمیدرضا؛ سعیدی رضوانی، نوید؛ معانی منجیلی، آرزو (1390) تدوین اصول و طراحی فضاهای بازی کودکان با تأکید بر گروه سنی 5 تا 12 سال (مطالعه موردی رشت)، فصلنامه باغ نظر، دوره 8، شماره 19، صص. 42-31.
2)      ارمغان، مریم و عبدلی، ناهید (1395) کودکان در شهر بررسی ساختار فضایی مسکن و شهر در ارتباط بافرهنگ کودکی در منطقه 11 تهران، نشریه پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، دوره 6، شماره 2، صص. 48-27.
3)      امیری، سپیده و شکوهی، علی (1393) بررسی تجارب داخلی و خارجی در زمینه شهرهای دوستدار کودک، کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار، تهران.
4)      امیری، مقصود (۱۳۸۶) تصمیم‌گیری گروهی برای انتخاب ابزار ماشین با استفاده از روش ویکور فازی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال 6، شماره ۱۶، صص. ۱۸۸- ۱۶۷.
5)      بهاروند، شکوفه (1393) بررسی و بازبینی مفهوم شهر دوستدار کودک از مشارکت سازی کودکان تا استانداردهای طراحی، با ارائه راهکارهای اجرایی و راهبردی، نشریه مدیریت شهری، دوره13، شماره 34، صص. 322-296.
6)      پوشیده نامجور، رضا (1394) طراحی شهر دوستدار کودک با تأکید بر پرورش خلاقیت کودکان، مطالعه موردی: محله گلسار رشت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد گروه شهرسازی، به راهنمایی مهرناز مولوی، دانشگاه گیلان.
7)      تعلقی، اعظم و بیگدلی، سونا (1394) مناسب‌سازی فضای شهری برای کودکان (نمونه موردی: گنبدکاووس) اولین همایش ملی شهر؛ زندگی، آرامش، 5 اسفندماه 1394، دانشگاه آزاد اسلامی مینودشت.
8)      توسلی، محمود و بنیادی، ناصر (1369) طراحی فضاهای شهری، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
9)      خلیلیان اشکذری، سمانه و شفیعی عرب، میرعلی (1394) تحلیل شاخص‌های شهر دوستدار کودک CFC از دید کودکان (مطالعه موردی: شهر امیرکلا)، اولین کنفرانس علمی – پژوهشی افق‌های نوین در علوم جغرافیا و برنامه‌ریزی، معماری و شهرسازی ایران، 26 مردادماه 1394، تهران.
10)   داوود زاده غلامی، مینا و لطفی، کوروش (1395) برنامه‌ریزی در راستای ایجاد شهر دوستدار کودک (نمونه موردی، شوشتر)، دومین کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین پژوهشی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری، 30 اردیبهشت‌ماه 1395.
11)   رضا عباسیان (1395) تبیین ارتباط بین اصول شهر یادگیری و ارتقاء خلاقیت کودکان در فضای شهری پایان‌نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، به راهنمایی پویان شهابیان، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
12)   رضویان، احسان (1378) شهر کودک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد شهرسازی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی.
13)   شارپ، سونیا؛ کاوی، هلن (1379) مشاوره و حمایت کودکان در برابر ناملایمات، تهران: انتشارات آتیه.
14)   شوای، فرانسوا (1388) شهرسازی تخیلات و واقعیات، ترجمه محسن حبیبی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15)   شیعه، اسماعیل (1386) آماده‌سازی شهر برای کودکان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، تهران: انتشارات مؤسسه نشر شهر.
16)   صدوقیان‌زاده، مینوش (1375) بلندمرتبه‌سازی و فضای شهری: رهنمودهایی برای ساماندهی بلندمرتبه‌سازی، تهران: انتشارات مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری وزارت کشور.
17)   ضیایی، پیمان و واله، مونا (1392) شهر کودکانه، تهران: انتشارات تیسا.
18)   عبدالله‌زاده، علیرضا؛ سرورزاده، سید کوروش؛ محمدی، زهرا (1397) مطالعه کارکرد امنیت در بافت‌های تاریخی با رویکرد شهر دوستدار کودک نمونه موردی: محله بالا کفت بالا شیراز، فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری، سال 5، شماره 17، صص. 25-7.
19)   غفاری، علی؛ قلعه‌نویی، محمود؛ عمادی، خشایار (1393) شهر دوستدار کودک؛ ارزیابی و مقایسه چگونگی پاسخگویی به اصول شهر دوستدار کودک در بافت‌های جدید و سنتی ایران، هویت شهر، دوره8، شماره 18، صص.38-27.
20)   فرح پور، احمد (1388) باغ کودک هزاره سوم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد منظر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
21)  قره بیگلو، مینو (1391) نقش عوامـل محیطـی در پرورش خلاقیت کودکان، ماهنامه منظر، دوره4، شماره، 19، صص.91-86.
22)   کاشانی جو، خشایار؛ هرزندی، سارا؛ فتح العلومی، ایل‌ناز (1392) بررسی معیارهای طراحی مطلوب فضای شهری برای کودکان (نمونه موردی: محله نظامیه تهران)، معماری و شهرسازی آرمان‌شهر، دوره 5، شماره 11، صص.249-239.
23)   کامل‌نیا، حامد و حقیر، سعید (۱۳۸۸) الگوهای طراحی فضای سبز در شهر دوستدار کودک (نمونه موردی: شهر دوستدار کودک بم)، فصلنامه باغ نظر، سال 6، شماره 12، صص 88-77.
24)   کربلایی حسینی غیاثوند، ابوالفضل؛ جمال‌الدین، سهیلی (1393) بررسی ویژگی‌های شهر دوست‌داشتنی از نگاه کودکان، مطالعه موردی: منطقه 2 شهرداری قزوین، فصلنامه مطالعات شهری، دوره3، شماره 9، صص 68-59.
25)   کرمی، مهسا (1397) مطالعه شهربازی معاصر ایران با رویکرد شهر دوستدار کودک مطالعه موردی: شهر جدید صدرا در شیراز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ایلام.
26)   کیانی، اکبر و اسماعیل‌زاده کواکی، علی (1391) تحلیل و برنامه‌ریزی شهر دوستدار کودک از دیدگاه کودکان (مطالعه موردی: قوچان)، باغ نظر، شماره 20، سال 9، صص 62-51.
27)   گودرزیان، زهرا (1385) فقر کودکان در جهان درحال‌توسعه (مقاله ماری شو)، دوره 10، شماره100-101 صص. 46-43.
28)   مبهوت، محمدرضا؛ یونسی، زهرا؛ حسینی، محمد (1393) شهر ایده‌آل کودکان ایرانی نمونه موردی: شهر مشهد، اولین همایش ملی در جستجوی شهر فردا واکاوی مفاهیم و مصادیق شهر اسلامی – ایرانی، تهران، شرکت دیبا افق رایا.
29)   مرکز آمار ایران، (1335-1395) سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان یزد.
30)   منوچهری، بهار و علیـزاده، کتـایون (1393) شـهر دوستدار کودک، گامی به‌سوی شهر پایـدار آینده (نمونه موردمطالعه: شهر مشهد)، اولین همایش ملی در جستجوی شهر فردا واکاوی مفاهیم و مصادیق در شهر اسلامی ـ ایرانـی، تهران، ایران، مهرماه 1393، شـرکت دیبـا افـق رایا.
31)   میلی، افسانه (۱۳۹۰) طراحی فضای شهری دوستدار کودک در بافت‌های فرسوده، مطالعه موردی: محله نظامیه در منطقه ۱۲ تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
32)   نصیری، معصومه؛ اعظمی، هادی (1385) نابرابری‌های شهری تهدیدی برای امنیت اجتماعی تهران، رویکردی در جغرافیای سیاسی، فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره 2، شماره 3، صص. 61-42.
33)   نوابخش، مهرداد و ارجمند سیاه‌پوش، اسحاق (1388) مبانی توسعه پایدار شهری، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
34)   هارت، راجر (1380) مشارکت کودکان و نوجوانان، ترجمه فرید طاهری، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی با همکاری یونیسف.
35)   هدایت اله (1386) مسائل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات آریانا.
36) Bagheri, M. & Safavi, S. (2014) the role of sustainable development in child friendly communities to improve children's health and well-being (case study: Zanjan city, iran), journal of civil engineering and urbanism, Vol.4, pp. 35-40.
37) Broberg, A. & Kyttä, M. & Fagerho, N. (2013) "Child-friendly urban structures: Bullerby revisited", Journal of Environmental Psychology, Vol.35, pp.110-120.
38) Chawla, L (1997) Growing up in cities: a report on research under way" Environment and Urbanization, Vol.9, No.2, pp.247-251.
39) Corsi, Marco. (2002) The child friendly cities initiative in Italy, Environment and Urbanization, Vol.14, No.2, pp. 45-58.
40) Coulton, C. & Korbin, J. (2007) Indicators of child well-being through a neighborhood lens, Social Indicators Research, Vol.84, pp.349–361.
41) Horelli, L. (2007) Constructing a Theoretical Framework for Environmental Child Friendliness, Children, Youth and Environments, Vol.17, No.4, pp.267-292.
42) kytta, M. (2002) Affordances Of Children’s Environments In The Context Of Cities, Small Towns, Suburbs And Rural Villages In Finland And Belarus", Journal of Environmental Psychology, Vol.22, pp.109-123.
43) Malone, K. (2008) b, How child-friendly is my community? A study of the child friendliness of the City of Brimbank, University of Wollongong, Wollongong.
44) Malone, K., & Rudner, J. (2016) Child-Friendly and Sustainable Cities: Exploring Global Studies on Children’s Freedom, Mobility, and Risk. Risk, Protection, Provision and Policy, Publisher : Springer.
45) Maosheng, Li. & Jinshu, Li. (2017) Analysis of methods of allocating grass space for the design of child-friendly cities: a case study of Changsha, Urban Transitions Conference Shanghai, pp.790-801.
46) Opricovic, S. & Tzeng, G. (2007) Extended VIKOR method in comparison with outranking methods, European Journal of Operational Research, Vol.178, No.2, pp.514-529.
47) Pieterse, S. (2012) "Child Friendly Cities", Delft University of Technology.
48) Riggio, E. (2002) Child friendly cities. Good governance in the best interests of the child. Journal of Environment & Urbanization, Vol.14, No.2, pp.45-58.
49) UNICEF. (2012) Child friendly cities, Retrieved from www. Childfriendly cities. Org.
50) Wessells, M. & Kostelny, K. (2013) Child Friendly Spaces: Toward a Grounded, CommunityBased Approach for Strengthening Child Protection Practice in Humanitarian Crises, Child Abuse and Neglect, No. 37, pp.29-40.
51) Woolcock, G. & Gleeson, B. (2007) Child-Friendly Cities: Critically Exploring the Evidence Base of a Resurgent Agenda, State of Australian Cities Conference. Adelaide, University of South Australia.