The Role of Universities in Cultural Regeneration of Tehran's Central Historical District

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Geography and Urban Planning, Islamic Azad University of Noor, Noor, Iran

2 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Islamic Azad University of Noor Branch, Noor, Iran

10.22034/jsc.2020.194188.1068

Abstract

Universities can play an effective role in regeneration  old and urban historical texture through scientific, cultural and entrepreneurial actions. This research studies the role of universities in cultural rehabilitation of the central historical part of Tehran. The area of ​​study of this research is the internal area of ​​the “Naseri Fence” with an area of ​​2,250 hectares, which has been registered by the Cultural Heritage Organization and is located in Tehran municipality of No.11th and 12th districts. The statistical population of this study consisted of  289 faculty members in the fields of  Urban Planning, Architecture, Geography and Urban Planning, Urban Management and Tourism Planning at five important public universities located on  the northern edge of the study area (Kharazmi, Amirkabir, Art, , Tehran and EMAM-Ali University ). The sample size of this study was  estimated 35 urban faculty members and experts of ​​these universities, that is based on a saturated opinion  of repetition of the responses. Data were collected by using of a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The items of this questionnaire were determined by using of  the theoretical basis of cultural regeneration and the tasks and missions of the third and fourth generation universities, and were matched and rewritten with the study area and community. Face validity method was used to check validity of the variables and the questionnaire. Descriptive statistics (mean, T-test) and structural equation method (SEM) were used in order to data analysis. Based on the finding of this research, the studied universities can contribute to the cultural regeneration of the central historical part of Tehran through alteration of  their practices and actions related to their educational tasks and goals , but the results also indicate that these  universities are still in their infancy

Keywords


1)       ابوالحسن تنهایی، حسین؛ ساروخانی، باقر؛ قورچیان، نادرقلی؛ ابراهیمی قلعه‌قاضی، عباس (1395) نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اجتماعی جزیره قشم، فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، پاییز 1395، دوره 6، شماره 4، صص. 205-193.
2)       پژوهان، موسی و پورمقدم، زهرا (1397) برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری شهری با رویکرد بازآفرینی فرهنگ‌مبنا در بافت‌های تاریخی (مطالعه موردی: بافت قدیم شهر رشت)، فصلنامه مطالعات شهری، تابستان 1397، دوره 7، شماره 27، صص. 66-53.
3)       تدین، مریم؛ فدایی، مهدی؛ نادی، محمدعلی (1386) پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و آموزشی-تربیتی بخش میمه: با تأکیدی بر آثار اقتصادی، نشریه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، بهار 1386، شماره 13، صص. 160-135.
4)       راکی، داود (1382) اتوپیای جنبش دانشجویی ایران: مروری آسیب‌شناسانه بر حرکت دانشجویی در ایران، ماهانه زمانه، آذرماه 1382، دوره دوم، شماره 15، صص. 51-43.
5)       رهنما، اکبر (1396) نقش توسعه مراکز آموزش عالی در تجدید حیات‌بخش مرکزی تهران-موردمطالعه: پردیس مرکزی دانشگاه خوارزمی تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، به راهنمایی موسی کمانرودی کجوری، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی تهران.
6)       مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران (شهرداری تهران) (1384)، اطلس کلان‌شهر تهران، چاپ اول، تهران: انتشارات شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری (شهرداری تهران).
7)       عالی‌پور، علیرضا و عنایتی، ترانه (1396) تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاه‌های نسل چهارم، فصلنامه مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، بهار 1396، دوره 7، شماره 26، صص. 76-53.
8)       عباچی، نوشین؛ نوا، مهلا؛ معروفی، حسین (1396) بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ در بستر رویداد پایتخت فرهنگی مشهد 2017-نمونه موردی: محله عیدگاه شهر مشهد، مجموعه مقالات کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری. صص. 25-4.
9)       عزیز، محمد و عزیزی، اکرم (1395) نسل سوم دانشگاهی: تجربه‌های موفق دانشگاه‌های برتر در آموزش کارآفرینی با اتکا به منابع صنعت، نشریه صنعت و دانشگاه، بهار و تابستان 1395 دوره 9، شماره 31 و 32، صص. 14-1.
10)     فریدون، عبدالحسین (1383) آموزش عالی و توسعه ملی، مجموعه مقالات آموزش عالی و توسعه پایدار، چاپ اول، تهران: انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
11)     فیضی، سینا؛ احمدیان، پیام؛ مطاعی، محمدسعید؛ زارعی، ساجد (1397) نقش دانشگاه در توسعه فرهنگی و اجتماعی از جنبه آموزش شهروندی، تأثیر آموزش آن بر میزان آگاهی شهروندان از حقوق خود و نیم‌نگاهی به دیدگاه منابع اسلامی، فصلنامه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، تابستان 1397، دوره 1، شماره 1، صص. 10-1.
12)    لطفی، سهند (1390) بازآفرینی شهری فرهنگ‌مبنا: تأملی بر بن‌مایه‌های فرهنگی و کنش بازآفرینی، نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، بهار 1390، دوره 3، شماره 45، صص. 60-47.
13)  Austrian, Ziona. & Norton, Jill S. (2005) An overview of real estate investment practic, In: Global Universities and Urban Development: Case Studies and Analysis, edited by Perry, David, C. and Wiewel, Wim, edition1, Publisher Routledge.
14)  Barnett, Clive. (2003) Culture and Democracy: Media, Space, and Representation, edition1, Publisher Edinburgh Univercity Prees.
15)  Bender, Thomas, H. (1998) The University and The City: From Medieval Origins to to The Present, edition1, Publisher Oxford University.
16)  Cummings, Scott. & Rosentraub, Mark S. & Domahidy, Mary. & Coffin, Sarah. (2005) University Involvement in Downtown Revitalization: Managing Political and Financial Risks, In: The University as Urban Developer: Case Studies and Analysis, edited by Perry David C. and Wiewel Wim, edition1, Publisher Armonk, NY: M.E. Sharpe.
17)  Evans, Graeme. (2003) Hard-Branding the Cultural City-From Prado to Prada, International Journal of Urban and Regional Research, Vol.27, No.2, pp.417-440.
18)  Gaffikin, Frank. (2008) Interface Between Academy and Community in Contested Space: The Difficult Dialogue, In: Wiewel, Wim. & Perry, David, C., Global universities and urban development: Case studies and analysis, edition1, Publisher London. M. E. Sharpe.
19)  Haila, Anne. (2008) The University of Helsinki as a Developer From Conversion to Cash Cow? In: Global Universities and Urban Development: Case Studies and Analysis, edited by Perry, David, C. and Wiewel, Wim, edition1, Publisher Routledge.
20)  Kong, Lily. (2000) Culture, Economy, Policy: Trends and Developments, Geoforum, Special issue on Cultural Industries and Cultural Policies, Vol.31, No.4, pp.385-390.
21)  Perry, David C. and Wiewel, Wim. (2008) The University, The City, and Land: Context and Introduction, In: Global Universities and Urban Development: Case Studies and Analysis, edited by Perry, David, C. and Wiewel, Wim, edition1, Publisher Routledge.
22)  Perry, David C. & Wiewel, Wim. (2005) The University as Urban Developer: Case Studies and Analysis. edition1, Publisher Routledge.
23)  Takeuchi, Yuichi. (2008) Toward Downtown: Spatial Growth and University Location in the Tokyo Metropolitan Area, In: Global Universities and Urban Development: Case Studies and Analysis, edited by Perry, David, C. and Wiewel, Wim, Publisher Routledge.
24)  Tolly, Rodney. (1996) Green campuses: cutting the environmental cost of commuting. Journal of Transport Geography, September 1996, Vol.4, No.3, pp.213-217.