Institutionalization of Urban Environmental Culture for Achieving Sustainable Urban Development (Case Study: Sanandaj City)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Political Geography, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

3 Master of Geography and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

With the growth of urbanization and urbanism, urban environmental problems have reached a crisis, while the issue of environmental protection is global issue. In order to achieve sustainable urban development, it is necessary to establish proper laws and regulations and correct implementation, as well as change the pattern of consumption and environmental attitudes. But it is more appropriate to institutionalize environmental culture, which has to fossilized into the souls of individuals, including ordinary people or authorities. For such purpose, current research studies the degree of feasibility of methods for institutionalizing environmental culture in Sanandaj. In general, this research is applied and descriptive-analytical methods has been used . Then 400 questionnaires were distributed among people over 15 years old (male and female). The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha of 0.985, which indicates an appropriate correlation between questionnaire questions. The validity of the questionnaire was confirmed by experts. Finally, the results were analyzed by SPSS software, including T test and Friedman rank test. To test the hypothesis, we used the Spherman correlation coefficient. The results showed that assessing and measuring the extent of institutionalization of environmental culture in the city of Sanandaj is medium downward. So, in order to have a sustainable city, improving the quality of urban environment is one of the top priorities and institutionalizing the urban environmental culture is a way to achieve this desirable environment.

Keywords


1)      آصفی، احمدعلی؛ خبیری، محمد؛ اسدی دستجردی، حسن؛ گودرزی، محمود (1393) بررسی عوامل سازمانی مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 10، شماره 20، صص.76 –63.
2)      ادهمی، عبدالرضا و اکبر زاده، الهام (1390) بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط‌زیست شهر تهران (مطالعه موردی: مناطق 5 و 18 تهران)، جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، دوره 1، شماره 1، صص.62-37.
3)    اژدری، افسون (1382) توسعه فرهنگی و محیط‌زیست، فصلنامه علمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، شماره 39، صص.
32-15.
4)      برخوردار، بنفشه (1387) شناخت محیط‌زیست، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور
5)      بری، جان (1380) محیط‌زیست و نظریه اجتماعی، ترجمه حسن پویان و نیره توکلی، چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان حفاظت محیط‌زیست.
6)      پویان، حسن (1375) آموزش برای یک آینده پایدار، تهران: انتشارات سازمان حفاظت محیط‌زیست.
7)      پیران، پرویز (1387) شورای روستا شهر، تهران: دانشنامه مدیریت شهری و روستایی، انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.
8)      ترنر، تام (1376) شهر همچون چشم‌انداز، نگرشی فراتر از فرا نوگرایی (پست – پست‌مدرنیسم) به طراحی و برنامه‌ریزی شهری، ترجمه فرشاد نوریان، تهران: شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری.
9)      رفیع پور، فرامرز (1387) آناتومی جامعه مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی کاربردی، چاپ اول، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
10)   رهنمایی، محمدتقی و پور موسی، سید موسی (1385) بررسی ناپایداری امنیتی کلان‌شهر تهران بر اساس شاخص‌های توسعه پایدار شهری، پژوهش‌های جغرافیایی، دوره 38، شماره 57، صص.193-177.
11)   شعبانی، حسن (1382) مهارت‌های آموزشی و پژوهشی، تهران: انتشارات سمت.
12)   شیرانی بیدآبادی، الهام؛ لاریجانی، مریم؛ فرج الهی، مهران (1394) اثرگذاری آموزش محیط‌زیست شهری بر ارزش‌گذاری در رفتار زیست‌محیطی دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه 5 استان اصفهان، فصلنامه آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار، سال 4، شماره 20، صص.37-30.
13)   شیعه، اسماعیل (1388) پایداری شهری، دانشنامه مدیریت شهری و روستایی، تهران: انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها.
14)   قرخلو، مهدی و حسینی، سیدهادی (1386) شاخص‌های توسعه پایدار شهری، جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، دوره 4، شماره 8، صص. 177-157.
15)   گیدنز، آنتونی (1393) جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ بیست و نهم، تهران: نشر نی.
16)   مارشال، گوردون (1388) فرهنگ جامعه‌شناسی آکسفورد، ترجمه حمیرا مشیرزاده، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
17)   محرم نژاد، ناصر و حیدری، عمران (1385) تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط‌زیست برای نسل جوان کشور، علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، دوره8، شماره 1، صص.77-68.
18)   محمدی آشنایی، محمدحسین؛ محمدی آشنایی، علی؛ حسنی، الهام (1387) تلفیق اخلاق محیط‌زیست با رهیافت ارزیابی راهبردی محیط‌زیست برای دستیابی به توسعه پایدار، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 3، شماره‌های 3- 4، صص.70-62.
19)   مکنون، رضا (1374) توسعه پایدار، مجله بنا، شماره 1، صص. 32-18.
20)   مرکز آمار ایران (1390) سالنامه آماری استان کردستان.
21)   مرصوصی، نفیسه و بهرامی، رحمت‌الله (1389)، توسعه پایدار شهری، تهران:  انتشارات دانشگاه پیام نور
22)   موحد، علی (1379) توسعه پایدار شهری، فصلنامه مسکن و انقلاب، شماره 91، صص. 80-71.
23)     Connelly, James. & Graham, Smith. (1999) Politics and the Environment, for Theory to Practice, London : Rout ledge.
24)     Keith, G. Tidballand. & Marianne, E. Krasny. (2012) Urban Environmental Education from a Social – Ecologycal Perspective: Conceptual Framework for Civic Ecology Education, Cities and the Environment, Vol 3, No.1, pp. 25-48.
25)     Nicole, M. Ardoin. & Charlotte, Clark. & Elin, Kelsey. (2012) An Exploration of Future Trends in Environmental Education Research, Environmental Education Research, Rout ledge, Vol 5, No.4, pp.1 – 22
26)     Scott, R.W. (2001) Institution and Organizations, Seconded. Sage, Thousand Oaks, CA.
27)     Soleimanpour Omran, Mahboubeh. (2014) the effect of educating environmental ethics on behavior and attitude to environment protection, European online journal of natural and social sciences, Vol.3, No. 3, pp.34-44.
28)     Strong, W. A. & Hemphill, L. A. (2006) Sustainable Development Policy Directory, Blackwell Publishing Ltd.
29)     Schultz, Wesley. (2002) environmental attitudes and behaviors across cultures, online readings in Psychology and culture, Vol.8, No.1, pp.85-110.